TV ØSTFOLD NYHETER

Back

0 Østfold vasket inn over 200 000 til kreftsaken

I hele oktober har Circle K-stasjonene i Østfold solgt bilvask, kaffe og andre varer til inntekt for Rosa Sløyfe-aksjonen. Til sammen har fylkets stasjonskunder donert 204 282 kroner til kreftsaken.

– Jeg er kjempestolt. Kundene våre har vist en fantastisk givervilje, og våre forhandlere og stasjonsmedarbeidere har stått på for å samle inn mest mulig penger til Kreftforeningens Rosa Sløyfe-aksjon, sier Christoffer Sundby, norgessjef i Circle K.

Totalt har kjeden samlet inn mer enn 18 millioner kroner til Rosa Sløyfe-saken over en seksårsperiode.

Sarpsborg, Rygge og Fredrikstad på topp
Circle K Alvim i Sarpsborg samlet inn 30 873 kroner i år, og ble dermed fylkets største bidragsyter til Rosa Sløyfe. Deretter fulgte Circle K E6-Rygge med 30 173 kroner, Circle K Østsiden i Fredrikstad med 26 720 kroner og Circle K Storebaug E6 i Moss med 25 485 kroner. På femteplass havnet Circle K E-18 Sekkelsten i Askim, som samlet inn 21 906 kroner.

I Sarpsborg er man ekstra stolte over å ha samlet inn mest i fylket.

– Det er bare helt sinnssykt gøy å være i toppen i Østfold, og ikke minst er vi stolte over at vi har samlet inn så mye penger til aksjonen. Vi hadde bestemt oss for å havne på pallen, men siden vi ikke har bilvaskemaskin trodde vi ikke vi ville nå helt opp i konkurransen med våre dyktige nabostasjoner, sier stasjonsdriver Hava Lipjani hos Circle K Alvim.

Det var liv på stasjonen i hele oktober, med rosa belysning på forplassen, ansatte i rosa t-skjorter og rosa pynt overalt. Lipjani sørget for daglig sekundering, noe som drev fram konkurranseinstinktet i Sarpsborg.

– Det beste av alt var å se engasjementet hos de ansatte. Alle var motiverte, og de støttet og pushet hverandre til å bli enda bedre. Kundene stilte også opp, og mange donerte til og med flere ganger, sier hun.

Er blant de som gir mest
I flere år har Circle K-kundene vært blant landets største bidragsytere til Rosa Sløyfe. De 4,3 millioner kronene som er samlet inn i år går til forskning på senskader etter brystkreftbehandling.

Kundene har støttet årets aksjon ved å kjøpe bilvask, kaffe i rosa kopp, veganmuffins, refleks og rosa spylervæske.

– Engasjementet har vært rekordhøyt i år. Kampen mot brystkreft er noe som engasjerer oss veldig. De fleste kjenner noen som har hatt brystkreft, og vi opplever at både stasjonsdriverne, de ansatte og kundene ønsker Rosa Sløyfe-aksjonen velkommen hvert år, sier Sundby.

Innlandsstasjon i særklasse
I år var det Circle K Strandtorget på Lillehammer som samlet inn det høyeste enkeltbeløpet gjennom kampanjeperioden; nesten 100 000 kroner. På plassene bak følger Circle K Lura, Circle K Elverum, Circle K Dombås og Circle K Åmot, som alle samlet inn over 50 000 kroner hver.

Akershus er det fylket der Circle K-kundene har donert mest til Rosa Sløyfe-aksjonen i år, etterfulgt av Buskerud, Rogaland, Oppland og Hedmark.

Disse stasjonene samlet inn mest i Østfold:
1. Circle K Alvim
2. Circle K E6-Rygge
3. Circle K Østsiden
4. Circle K Storebaug E6
5. Circle K E-18 Sekkelsten
Innsamlingen på fylkesnivå:
1. Akershus: 445 503
2. Buskerud: 415 923
3. Rogaland: 395 120
4. Oppland: 372 880
5. Hedmark: 348 078
6. Vestfold: 257 991
7. Oslo: 218 210
8. Hordaland: 208 209
9. Østfold: 204 282
10. Telemark: 187 335
11. Nordland: 179 645
12. Sør-Trøndelag: 163 915
13. Troms: 109 140
14. Møre og Romsdal: 103 860
15. Sogn og Fjordane: 103 036
16. Aust-Agder: 96 495
17. Finnmark: 88 385
18. Vest-Agder: 75 225
19. Nord-Trøndelag: 53 680

Tekst/kilde: Pressenytt