TV ØSTFOLD NYHETER

Tilbake

0 Halden trenger Allsang!

  • Kultur
  • publisert av Kjetil Aabø
  • 21-01-2020
 INNLEGG av Thor Edquist Det går nå mot en ny Allsang-debatt, og i dette innlegget skriver jeg litt om hva Allsang både har betydd og betyr for Halden.

Videoen jeg legger ved er en duett med verdensstjernen Ronan Keeting og Carola, en av mange opptredener som sees på nettet verden over, og som er en av mange lite omtalte effekter som vi får «på kjøpet». Bare denne videoen er hittil sett, og har dermed også vist frem Fredriksten, mer enn utrolige 7,8 millioner ganger.

I 2019 var det, inklusive TV-sendingene i Sverige, 4,6 millioner TV-seere som fulgte Allsang fra Fredriksten og Halden. 4,6 millioner. 

I Norge var det igjen sommerens mest sette TV-program med 345.000 seere i snitt pr.program. Selv om billett-prisene har gått noe opp, så har antall publikummere økt fra 22700 i 2017, via 24900 i 2018 til 25390 i 2019. Det betyr 3627 publikummere i snitt 7 uker på rad.  

Av disse kommer nå hele 75% utenfra Østfold, 15 % fra Østfold og 10% fra Halden. 75% fra utsiden av Østfold er 2720 publikummere, 7 uker på rad. Noe som betyr mye for servicenæringene og næringslivet i Halden hele sommeren. Hotellene og campingen er fulle, restaurantene og Tistasenteret merker det og drosjene går for fullt, for å nevne noe. Ja, dette er en stor lakseelv, som vil vokse, hvis vi i fellesskap steller den. Og her vil jeg legge til at dette også er en perfekt størrelse for arrangement på Fredriksten.

Mange slike arrangement er bedre for oss enn ett giga-arrangement, for vi har for lite overnattingsplass til å kunne «nyttiggjøre» oss svært store arrangement og konserter.

Av de tre millionene som kommunen kjøper TV-bilder som reklame for går 900.000,- tilbake til de lag og foreninger i Halden som bidrar til produksjonen. I tillegg til dette kjøper Allsang varer og tjenester av 33 forskjellige Halden-firmaer.

Allsang blir nå billigere for hvert år. Hvis prisen skulle vært konstant ville den p.g.a. inflasjonen vært på 3,9 mill i dag, da det har vært en prisstigning på over 30% siden 2007. I tillegg brukte kommunen egne ansatte de første årene, slik at prisen var betydelig høyere. Nå har Allsang egne ansatte som bor i og skatter til Halden. Da blir det motsatt effekt og på den måten er prisen antagelig mer enn halvert siden 2007. Men det har også vært flere verdifulle effekter for Halden, som ikke så ofte blir omtalt.

Eieren av Fredriksten Hotell er f.eks. helt klar på at det ikke ville vært noe nytt hotell der uten Allsangs suksess, og hotellet har nå ca. 20 årsverk. Og de har brukt denne 3-års perioden godt for å bygge opp driften. P.g.a. det gode samarbeidet med TV om Allsang, har vi fått innspilling av flere serier i Halden. Som 2XFarmen, Norges beste brannmann og ikke minst Grenseland. Under innspillingen av sistnevnte bodde det 40-50 mennesker i Halden i flere måneder.

Fredriksten har økt antall besøkende med mer enn 50% siden 2006. Og så er det slik at vår kjære festning har fått tilført mye mer midler til opprustning enn andre festningsverk, bl. a. fordi Forsvaret vil det skal se ordentlig ut på en festning som er så synlig og så mye i media.

Hele 150 millioner, -etthundreogfemtimillioner- er tilført Fredriksten siden Allsang begynte, og de aller fleste kontraktene har gått til Halden-firmaer. Det omsettes nå varer og tjenester på Fredriksten for over 50 millioner kroner. Tidligere var det farlig nær 0. Og kommandant Rannestad er veldig klar på hvor viktig de 7 ukene med Allsang er for Fredrikstens videre utvikling. 

Norwegian Convention Bureau, som verdsetter norske festivaler, verdsatte i 2017 Allsang til 27 millioner for Haldens del. Men det har økt mye siden da. I en tid hvor synlighet er alfa og omega for å tiltrekke oss innflyttere, nye bedrifter og besøkende, er det i mine øyne ikke mulig å markedsføre en kommune billigere og bedre enn hva vi oppnår via Allsang. 

Som et eksempel på hva andre får for tilsvarende summer, så betalte Sarpsborg nesten det samme for en delfinale i Grand Prix for noen år siden, inne i en idrettshall, som det vi gjør for hele Allsang på Grensen. Og det er også grunnen til at jeg vet at vi ikke behøver å kjøre så veldig mange kilometer for å finne byer og kommuner som mer enn gjerne overtar det 7 uker lange eventet. 

Hvis vi i det hele tatt skal markedsføre Halden, så er her et annet eksempel på hva det koster. For, for den summen vi får hele Allsang-pakka, med de ringvirkninger jeg har nevnt, kunne vi f. eks. fått 15 helsider i Aftenposten. Thats it! 

Så skal jeg avslutte med å ta de som leser dette med på en liten tur tilbake i tid. Jeg bor i sentrum og husker godt at før 2007 var det svært få mennesker, om noen, som gikk rundt indre havn i Halden i juli måned. Byen var nesten helt død om sommeren, og det vi vel hadde å tilby på Sydsiden var Måka på buss-stasjonen og Grotten. Stort mer var det ikke.

Med alle tilreisende som kom p.g.a. Allsang, 7 uker på rad, så dro prosjektet i gang en stor endring her i byen, og det har bidratt mye også til å løfte Haldens dengang noe slitte renommé der ute.

Nå er vi Allsang-byen og vi synes, noe som er svært viktig. For ute av syne er også dessverre ofte ute av sinn.

Vi har vært veldig heldige som har fått dyktige Trond Lie til å overta driften av prosjektet. Lie har i en årrekke vært manager for noen av våre aller største artister, som Jahn Teigen og Wenche Myhre, og har lang erfaring med store prosjekter som Momarkedet, som hans far startet, og hvor alle Grand-Prix vinnerne hadde for vane å opptre. Ja, ikke bare de. Tina Turner, Cliff Richard og selveste Bing Crosby er bare noen av de navnene som fant veien til lille Mysen, og som Trond ble kjent med.

Noe vi har fått på kjøpet hittil av Lie var Norgespremiere av «MamaMia 2» på Fredriksten i forfjor og Åge Aleksandersens eneste, og fantastiske, konsert i Østfold ifjor.

Og nettopp Åge har lovet å ta med seg Sambandet og komme hver sommer fremover. Så la oss håpe at det blir til Halden  Uten denne strømmen av folk 7 uker på rad til Halden, er jeg redd det vil bli stille i byen om sommeren, både for hotellene, taxiene og restaurantene. 

For skulle noe slikt bli borte, vil det ikke være mulig å få det tilbake. Noen mener det blir mer penger til andre arrangement og tiltak uten Allsang.

Jeg mener det blir mye mindre, da aktiviteten jeg har beskrevet, skaper mer skatteinntekter for kommunen enn de vi betaler. Og da bør svaret gi seg selv.

Allsang er blitt svært hyggelige alkoholfrie events for hele familien, som skaper trygghet og glede. Derfor kommer flere og flere familier, ja, helt fra både Finnmark og Svalbard, og Halden blir nå identifisert med de positive verdiene Allsangen representerer. Vi kan bare ikke kaste vrak på det som er blitt en del av vår identitet, sett utenfra.

Til tross for disse positive elementene, så er Allsang først og fremst næringsutvikling. Noe jeg etter beste evne har forsøkt å beskrive viktigheten av i dette innlegget. 

Men skal Lie og Eventyrlie lykkes med å videreutvikle Allsang på Grensen, slik at byen blir enda mer synlig og får enda mer besøk, tror jeg det er nødvendig at han og hans team føler at de er ønsket og at de jobber på lag med Halden kommune. Ellers blir det for tungt.

Så helt til slutt: 

TV2 trenger ikke Allsang på Grensen i Halden – de kan enten flytte arrangementet  til et annet sted - (det er mange som banker på døren) - eller satse på et nytt sommerkonsept.

Eventyrlie, som eier Allsang på Grensen, trenger ikke gjøre  «Allsang på Grensen»  i Halden - det er nok av beilere- og de kan gjøre det og andre prosjekter de neste sommerene andre steder- eller avvikle litt sommerferie. Noe det har vært svært lite av for de som står bak. Harald Kynningsrud, styreleder, og Martin Grimsrud, styremedlem i Allsang på Grensen, trenger heller ikke  «Allsang på Grensen» - de har mer enn nok annet å drive med og har «sponset» arrangementet med mer enn 10 millioner av egne midler, nettopp fordi de har sett viktigheten for Halden som by at dette fortsetter.

Det er derimot Halden som by som TRENGER «ALLSANG PÅ GRENSEN».

Thor Edquist

https://m.youtube.com/watch?v=nkwNNEjejfo